"Orang yang paling bahagia adalah orang yang melupakan keburukan orang lain terhadap dirinya, dan melupakan kebaikan dirinya terhadap orang lain"

Selasa, September 23, 2014

Tips untuk berhenti merokok.. Dan katakan tidak pada ROKOK!!




Assalamualaikum,

Cerita ni diambil dari Master yang otai.. sama2 kita manfaatkan disebalik cerita ini..
 Alkisahnya...........

Baru baru ini, saya ada membawa seorang anak muda menaiki kereta saya. Berusia 19 tahun. Perjalanan menaiki kereta ini mengambil masa 7 jam.

Dalam perjalanan, beliau meminta saya membuka tingkap kereta saya di belakang sebelah kiri kerana beliau duduk di situ.

Saya ingat beliau terkentut. So, saya buka la tingkap. 

Tiba tiba, saya terbaru asap rokok. Saya pandang ke belakang.

Dammmmm...... Bersirat urat darah saya.

Saya tak boleh tahan. Nak marah, saya pun baru kenal budak ni. Saya terus cari tempat parking di tepi jalan. Saya park kereta.

"Adik, kalau nak hisap rokok. Tolong turun dari kereta saya. Setakat hari ni, tak pernah ada orang hisap rokok dalam kereta saya. Dan saya memang benci dengan rokok."

Terkejut adik ni mendengar kata kata daripada saya.

"Tak pa bang. Tak pa bang. Saya buang rokok ni bang. Abang tak perlu berhenti. Boleh jalan."

Dalam kereta. Adik ni bertanya kepada saya.

"Abang tak hisap rokok ke bang?"

Apa punya soalan daaa.... Kalau saya hisap rokok, mesti saya tak kisah orang hisap rokok dalam kereta saya.

"Saya belum belajar hisap rokok lagi dik" saya menjawab.

"Tak pernah hisap rokok? Tak pa bang. Jangan belajar bang" beliau membalas.

Dalam hati, "Tahu pula nasihat aku jangan belajar. Dia tu hisap rokok tak pe pulak."

Bengang

Sebenarnya, sejak dari dahulu lagi. Saya memang benci dengan rokok. Alhamdulillah, Allah memelihara saya dan menjauhkan saya sekeluarga daripada merokok.

Sujud syukur saya atas nikmat Allah ini.

Bagi saya, mereka yang merokok dan membiarkan asap rokok mereka disedut orang lain adalah orang yang tidak bertanggung jawab.

Saya mohon maaf. Saya agak serius dalam hal ni. Sebab saya memang tak boleh bau rokok. Rasa nak muntah.

Kalau anda datang dekat saya, tolong la jangan merokok berdekatan dengan saya.


Saya mohon maaf sesangat. Bukan niat nak 'marah' anda yang merokok. Cuma, saya sayangkan nyawa anda dan ahli keluarga anda.

Berhentilah merokok sebelum rokok mematikan anda dan ahli keluarga anda. Nampak macam lawak. But, it's serious.


Setiap tahun, 10,000 rakyat Malaysia maut akibat rokok. Ini termasuklah yang terkena kanser akibat merokok.

Saya kasihan sangat dengan anda yang merokok. Saya tahu, anda sudah 'terperangkap'. Di sudut hati anda, anda mahu berhenti. Tetapi anda tak mampu nak melakukannya.

Jom Baca Apa Kata Para Ustaz


Ustaz Ahmad Dusuki

Tambahan dari Ustaz Don, Dr Zakir Naik dan Sheikh Nuruddin.

Siapa lagi yang perlu beritahu anda bahawa merokok itu haram? Cukup cukup sudah. Cukup sampai di sini saja.

Buat Anda Yang Berhasrat Untuk Berhenti

Buat anda yang berhasrat untuk berhenti merokok. Saya cadangkan anda tonton video di bawah ini. Ada perkongsian daripada seorang sahabat yang berjaya berhenti merokok akibat 'terpaksa' berhenti. It's good for you.

Saya rasa, untuk seorang suami berhenti merokok. Ia perlukan sokongan daripada isteri juga.



A very very good sharing. Perkongsian jujur bagaimana sahabat ini berjaya berhenti merokok. Mungkin ini jawapan dan penyelesaian yang anda cari selama ini.

Mungkin anda boleh menghadiahkan suami anda dengan VIVIX ini. Jika anda benar benar merasakan inilah masa yang terbaik untuk anda berubah. Why not? Let's try VIVIX.

For your information, bulan ini adalah bulan promosi VIVIX. Anda boleh mendapatkan VIVIX dengan harga yang lebih murah.

It's safe. It's work and it's natural.

Saya doakan, mereka yang berhasrat untuk berhenti merokok. Impian mereka akan tercapai.


Testimoni mereka yang 'terpaksa' berhenti merokok selepas minum VIVIX.


Seorang anak yang menghadiahkan ibunya, seorang perokok tegar dengan VIVIX. Ibunya berusia 63 tahun akhirnya terpaksa berhenti merokok. Syukur Alhamdulillah. Inilah penawar yang beliau cari selama ini.

Mereka yang meminum VIVIX akan menyebabkan mereka rasa ROKOK itu pahit seperti hempedu. Dah ramai yang 'terpaksa' berhenti merokok selepas mencuba VIVIX.

Bagi saya, ini adalah salah satu ikhtiar yang boleh kita lakukan. Mungkin ini jalan keluar untuk anda 'berhenti' merokok.

Saya tahu, bercakap lebih mudah dari melakukannya. Saya tak rasa apa yang mungkin anda rasa sebab saya tak merokok. Namun, saya berharap akan ada seorang dua pembaca blog ini yang 'terpaksa' berhenti merokok selepas mencubanya.

Ingatlah.... Merokok Ibarat Membakar Duit Sendiri.

Jika sehari satu kotak = RM10.  Boleh digunakan untuk makan KFC masa lunch.
Jika sebulan = RM300. Boleh digunakan untuk isi petrol kereta untuk sebulan.
Jika setahun = RM3600. Boleh digunakan untuk perbelanjaan sekolah anak selama setahun.
Jika 10 tahun = RM36000. Boleh digunakan untuk suami isteri menunaikan haji. Siap duit belanja sekali.

Berhajat Untuk Mencubanya???

Buat mereka yang ingin mencuba VIVIX, atau menghadiahkan VIVIX buat insan yang tersayang.

Anda boleh hubungi Efa: 019-3823446 Just call, mesej, atau Whatsapp.

Semoga apa yang saya kongsikan ini sedikit sebanyak dapat memberi pencerahan kepada anda.

Saya doakan, agar anda yang merokok akan dapat sedikit manfaat daripada entri ini.

Wassalam.

Sedikit info tentang Vivix dan Fungsinya:-

Add caption






Hubungi Faja untuk:-

 
farizah @ efa
Shaklee ID : 1167843
019-382 3446 (Call, SMS, WhatsApp)

Tiada ulasan: