"Orang yang paling bahagia adalah orang yang melupakan keburukan orang lain terhadap dirinya, dan melupakan kebaikan dirinya terhadap orang lain"

Isnin, Julai 29, 2013

Sambal petai udang yang simple

sejak kawen ni.. mula la dengan muka xmalunya minta mak mcm2 resipi..
sbb nk biasakan hubby dengan air tangan sniri..
hihihihi..
sbb lepas study aku terus kerja.. so mmg xsempat la nk menuntut ilmu dengan mak..
ala.. alasan je kan.. padahal kalo hati xminat nk blajar masak.. mmg xkan boleh masak..
w/pun ayah slalu bising2.. "tlg2 la mak masak kt dapur tu, nti senang msk kt suami.."
aku bukan xpandai msk.. tp malas je... opsss..
hmmmm... aku slalunya menuntut ilmu dgn mak makanan yg aku minat je..
buat masa skrang masakan yg aku teror buatjust laksa..tomyam..asam pedas..
lain2 tu kalo ada paste yg ready made mmg itu la sasaran aku..
dh xpyh nk susah hati pikir lg dah..
hikhikhikhik..pemalas sangat kah aku ni..

mak aku siap tulis lagi resipi..apa yang aku xpandai buat..

Bahan2 A dikisar:
10 biji cili kering
sedikit belacan
sedikit asam jawa

Bahan2 B untuk ditumis:
 2 ulas bawang besar
4 ulas bawang putih

Bahan2 C
udang secukupnya (bilis pun boleh)
petai secukupnya
sedikit garam
sedikit gula
sedikit ajinomoto
minyak untuk menumis

Cara2 yg sempoi:
1.Tumis bahan B sehingga wangi
2.Masukkan bahan A
3.Masak sehingga naik minyak
4.Masukkan bahan C satu per satu
5.Rasa dulu sedap ke x
6.Masukkan dalam mangkuk
7.Siap untuk dihidangkan

petang ni aku nk masak sambal petai ni..
sbb hubby beli petai banyak..
xtau nk masak apa..
nasib teringat resipi mak bagi..
sahur tadi dh rebus cili kering..
harap2 sempat balik masak sambal udang petai..
sedapnya...












Tiada ulasan: